Humaniskt.

Så, nu har jag flyttat in min data-stol i lila rummet så nu sitter jag mycket bekvämare.
Egentligen skulle jag träffa Elli idag, men hon har inte ringt och jag blev sjuk ..
Sen skulle jag träffa Cissi men Bålsta är värsta sommarstället så bussarna går typ 1 gång om dagen, och pendlarna går typ 2 gånger om dagen och bussen går på morgonen och pendeln på kvällen.. Eller för att göra en bättre jämnförelse: Pendeln går på morgonen och bussen på kvällen ^^ Det passar inte alls.. (Min ungefärliga förklaring till hur kollektiv trafiken ser ut i Bålsta, observera att tiderna kanske inte är exakta ;o) 
Igår var Jennu, Penny & Bexuslusen på nån gård och slaktade nåt oskyldigt stackars djur . . .
Visst, kanske är vettigt att kunna på ett rätt sätt, men ändå sorgligt. Tänk hur många djur det går åt för varje klass som ska lära sej att slakta. Tur att jag bara har Viltvård, och inte Jakt & Viltvård som J,J&B..

Sen tycker inte jag om hur typ djur industrier (Kan man säga så?) försöker förklara såhär: Ja, vi  försöker då att slakta dessa djur på ett så humaniskt sätt som möjligt.
Jamen?! Ska det låta som något bra? Ett humaniskt sätt? Vad är det? för mej är det typ; först plågar man djuret så mycket man bara kan, sen väntar man tills det självdör av alla plågor, och sen plågar man det lite till.. Sen typ gör man allt för att djuret inte ska få en fin begravning, sen tar vi bara vara på en sak och inget annat.
Humaniskt? Dom borde säga: på ett rättvist och empatiskt sätt.. Inte humaniskt... För humani, står inte det för typ mänskligheten? Och jag har lärt mej i skolan att människor inte är så snälla mot djur..
Så snälla, använd inte ordet humaniskt när ni vill få det att låta som att ni försöker ge djuren en bra sista tid..

Det är så jag uppfattar det.. Jag antar att ordet humani/humaniskt ger folk olika uppfattningar. För dom flesta kanske humani är ett bra ord? Jag kanske har noll koll, men det här är mina tankar. Sen får ni ju argumentera emot mej eller gärna få mej att tänka annorlunda, och bättre .

Kanske har jag inte ens riktigt förstått vad humani eller humaniskt innebär/betyder. Någon som vet mer får gärna förklara för mej då.

Kommentarer
Postat av: Cissi

Men vad var det för historia bakom djuret dom slaktade? Liksom slaktades den "bara" för att dom skulle lära sig eller var det ett djur som redan var dött av annan orsak? Eller var det ett djur som skulle slaktats även om dom inte vart där? Jag tycker att det spelar roll varför och inte bara hur man slaktar djur (hej vegetarian^^)

2007-11-22 @ 21:22:10
Postat av: nathalie

vi slaktade inga djur, bara styckade, o dom var reda döda o skulle styckas ändå till restaurangen på gården=) o alla djuren ahde levt ett lyckligt liv eftersom de var vilt, vilket är jättebra i jämförelse till industrin (äter inte sånt kött!!)

2007-11-29 @ 22:38:01

Kommentera inlägget här:

Name:
Minns mej

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kladd:

Trackback