Kurre

Igår kom det in 2 tjejer & en kille med en Ekorre till djuraffären. Den var väldigt stressad och i chock. Deras katt hade tydligen fått tag i den. Hon var förlamad i bakbenen viket förklarade hur katten lyckades få tag i henne. Hon hade även ett sår över ryggen & en skråma på svansen. 
Dom hade henne i en låda dom brukade förvara skruvar i, Hallå?! Så jag satte på mig handskar och skulle flytta över henne, för pälsen var klibbig och lådan fuktig. Jag visste att risken var stor att hon skulle bita mig men trodde även att hon var för svag för att kunna skada mig. Men jävlar vad stark hon var! Jag lyfte upp henne försiktigt och hon skrek och slängde sig in i pekfingret på mig. Det gick igenom handsken och hon lyckades bita hål på mitt finger. Jag försökte behålla lugnet men det är inte varje dag man blir biten av en ekorre. Unga ekorrar blir inte lika stressade så dom kan man tillochmed ta upp och hålla i (Vilket man inte ska göra). Vuxna blir jätte lätt stressade och har lätt för att hamna i chock. 
Jag tog andra handen för att försöka lirka loss henne men hon satt som berg, tills hon slängde sig på min andra hand. Fort ner i transporten med jackan över, sen  var det bara att skynda sig till Väsby veterinärmottagning som har öppet till 10. 
Det konstiga är att dom i förra veckan fick in en ekorre som också var förlamad i bakbenen så dom oroar sig för att det kanske är en epidemi som härjar. 

Som tur är har jag tagit stelkramps sprutan men veterinären tyckte också jag skulle ta emot rabies. Mig veterligen så försvann rabies ifrån sverige typ 1966 eller så. Men eftersom vissa ekorrar kan bära på det tyckte dom jag skulle försöka vara på den säkra sidan. 

Ekorren fick tyvärr somna in pga förlamningen, annars hade dom skickat den till Djurens Ö. Den har nu skickats på obduktion och vi ska följas upp så att vi vet vad som står på.

En hemsk kväll var det iallafall. Ännu ett liv som fick avsluta sina dagar :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Name:
Minns mej

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kladd:

Trackback