Lalala

Just nu händer det massa saker i mitt liv. Det är det här som är så himla spännande med att leva; livet kan stå helt stilla ett tag. Man går till jobbet, träffar dom vänner man alltid träffar, umgås med sin pojkvän, går ut med hunden. Men det är samma sak hela tiden. Tills det en dag utan förvarning händer något som gör att livet förändras. Som i söndags, då träffade jag en tjej som jag har blivit fort vän med som har hästar. Och det är så jäkla kul! I måndags red vi ut i skogen tillsammans. Vi pratar om allt och vi har massor gemensamt. Så Poff, över en natt har jag börjat rida igen! Något som jag har saknat hur jävla mycket som helst.
Mina föräldrar har helt plötsligt fått för sig att det är okej att ha massa kaniner på tomten. Så jag har nu avlastat min chef lite med uppfödningen. Jag har en kull på gång nu som väntas i slutet av augusti om allt går som det är tänkt. Mitt intresse för genetik är verkligen guld värt här! Sista kullen som jag hade ett finger med i spelet om blev helt underbar! Alla förutom 1 unge ur den kullen är sålda redan fast att dom inte ens är leveransklara än :) Det är väldigt skönt att veta att alla ungarna kommer att hamna i bra familjer. Ska bli så kul sen när familjerna får komma & hämta hem dom! 2 ungar ur den kommande kullen blev tingade innan vi ens gjorde parningen. 

Men det tar tid. Planeringen tar väldigt mycket tid. Innan  vi gör en parning måste vi försöka räkna ut om dom 2 individer som vi parar är en bra kombination. Helt friska, hanen ska helst vara lite äldre så att man har ett litet hum om hur frisk han har varit i sitt liv. Färgerna måste funka bra ihop. Den senaste kullen räknade vi ut ganska bra vad det skulle bli för färger & teckningar. Och vi hade rätt, det blev randiga trots att ingen av föräldrarna är det. Det som förvånade oss var att det blev 2 svarta också, det hade vi verkligen inte räknat med. Den här gången har vi våra gissningar också. Ska bli kul att se om vi gissar lika rätt den här gången med :)
Sista parningen blev ungarna jätte snälla, vi hoppas att denna kombination också blir lika lyckad. 

Jag tycker genetik är jätte intressant. Det jobbiga med uppfödning är att det är så jävla svårt att skiljas ifrån ungarna sen. Man har ju liksom följt dom ifrån födseln. Man får trösta sig med att dom kommer till bra hem.


Kommentarer
Postat av: Ells

Kul att höra att du börjat rida igen :)

2010-07-23 @ 19:42:08

Kommentera inlägget här:

Name:
Minns mej

E-mail: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kladd:

Trackback